Opp med skrifta!

Liten skrift, dårlig kontrast, dårlig trykk. Årsakene til uleselig tekst er mange, nå er det på tide å få opp skrifta!

Grafikk: En hånd holder i en melkekartong som presses gjennom et hull i en gul plakat

Det er alltid hyggelig å gi kudos

Takk til Q-Meieriene som tok oppfordringen vår «Opp med skrifta!»: Nå lanserer de større og tydeligere datomerking på alle melkekartongene sine. Tips oss gjerne om andre som burde lære av Q!

Folket har talt: nå håper vi andre følger Q’s eksempel med å få opp skrifta!

Gul sirkel med tekst i sort: Opp med skrifta!

Opp med skrifta!

Opplever du også unødvendige store utfordringer av uleselig skrift på matvarer, hygieneartikler og andre nødvendige produkter du trenger i hverdagen?

Bli med i kampen om å få opp skrifta! Ta bilde av det du ikke klarer å lese og post det i på facebook.com/uleselig.no

Mann med lupe forsøker å lese i et magasin

Fersk undersøkelse: 8 av 10 kaster mat fordi holdbarhetsdatoen er uleselig

I Norge ble det kastet omtrent 85 kilo spiselig mat per innbygger i 2020. En fersk, landsdekkende undersøkelse utført av Opinion på vegne av Norges Blindeforbund viser at så mange som 8 av 10 kaster mat som man kanskje kunne brukt, som følge av uleselig holdbarhetsdato eller annen uleselig informasjon. En undersøkelse gjort i 2021 viser at 1/3 av befolkningen lar være å kjøpe et produkt på grunn av utilgjengelig informasjon. Les mer her.

Facebook logo, blå sirkel med bokstaven f.

Følg oss på Facebook/ bidra med eksempler

Har du innspill, forslag til gode løsninger, bidrag eller bare lyst til å være med i et fellesskap? Da er du velkommen til å følge oss på Facebook!

Du kan også sende oss eksempler på uleselig tekst på uleselig@blindeforbundet.no, så deler vi kanskje bidraget ditt på Facebook, eller her.

Her deler vi noen av bidragene som vi har fått tilsendt.

Ark og penn. Tekst: Trykksaker er mest lesbare i sort/hvitt.

Bli lesbar

Vi har samlet sammen noen tips og råd som kan hjelpe deg å mer bli lesbar. Vårt mål er at all tekst skal være lesbar for alle!

Kaffekopp på bord sammen med en bunke aviser

Media

Her deler vi medieoppslag om aksjonsuken etter hvert som de dukker opp. Mangler vi en sak, tips oss gjerne. (Enkelte saker kan være bak betalingsmur)

TV/radio:

Aviser/magasiner: